בעיות בריאות אצל הקטן? משתעל? משתנק? נחנק? מחרחר?

0
7250
פומרניאן מבית גידול דריקר צבע אורנג'

פוסט זה מוקדש באהבה לכל הנחנקים, המשתעלים, המקיאים קצף, המשתנקים, הכאילו מקיאים, הכאילו נחנקים, הכאילו משתנקים וגם למתפוצצים. (סתם בצחוק, לא באמת. שום כלב לא יכול להתפוצץ.)

פומרניין/קליין שפיץ הוא גזע ש״הוקטן״ פיזית לאורך השנים.
בעבר, הם היו כלבי מזחלות שאף שימשו להעברות מסע של ציוד ומזון במלחמה הקרה. כיום, כלבי שעשוע ולוויה.
לאורך השנים, חלו שינויים אדירים בגזע. זאת בזכות התפתחותה של הכלבנות הגזעית והגידול. חלקם חיוביים, חלקם פחות.
יחד עם שינויים אלו, הגיעו גם בעיות בריאותיות שאופייניות לכלבים זעירים (רובן גנטיות) שהגיעו בין היתר גם כתוצאה מזה שהוקטן הגזע.

– ישנן אלף ואחת סיבות שגורמות לכלב להיראות כאילו הוא נחנק!! –
החל מהבעיה המינורית ביותר שהיא שעלת המכלאות – הפוגעת בכל בכלבים ללא הבדל דת גזע ומין. שעלת המכלאות הינה סינדרום מדבק בין כלבים בלבד. המחלה היא ויראלית ו/או חיידקית. הגורמת ברוב המקרים לדלקת של קנה הנשימה והסימפונות. הטיפול בה הוא אנטיביוטיקה בין עשרה ימים לשבועיים. בעיה נפוצה נוספת היא reverse sneezing – שזה בסה״כ אפצ׳י הפוך, לבין הבעיה הגרועה ביותר שזה בדר״כ trachea collapse – היווצרות/התרחבות של קנה הנשימה, שבמצב של החמרה עלולה לגרום לכלב גם להתעלף. גם בעיות בלב/בריאות, אלרגיות, טפילים, עלולות לגרום להשתנקות של כלב במקרה הגרוע ביותר.
ולכן דרושה אבחנה מקצועית ע״י וטרינר וטיפול כלשהוא *בכל* מצב שהוא!
* כל אחת מהבעיות האלה נפוצות בגזע, לכן אין כאן קשר לאם הכלב מתועד, לא מתועד, גזעי, דמוי גזעי או מעורב. גם אם הכלב מעורב בשפיץ גרמני כל שהוא, הוא יכול ״לקחת״ את אחת המחלות הנפוצות בגזע שבו הוא מעורב!

אין חיה כזאת ״שעלת של הגזע״.
אין חיה כזאת ״קורה במעברי עונות/שינוי מזג אוויר.״
אין חיה כזאת ״שותה מים ונכנס לו מים לאף.״
או כל שטות אחרת שקראתי כאן ב-24 שעות האחרונות.

והכי הכי חשוב – אין דבר כזה קולקטיב כשזה מגיע לבעיות בריאותיות.
בעיה איקס של כלב היא לא בעיה וואי של כלב אחר.

ועכשיו כשהבהרנו את החלק הזה, לנושא חשוב יותר – לאחרונה נראה כי התייעצויות בפורומים השונים ברשתות החברתיות מחליפות אצל חלקכם הרב היוועצות אצל וטרינר מומחה.
אין כאן שום קשר לאם המגדל שייעץ לכם הוא הכי מקצועי בעולם. (אין חיה כזאת מומחה לגזע, אם כבר העלנו נושא זה לדיון.) אני האחרונה שתזלזל בידע שהגיע מניסיון רב שנים של מגדלים כי את רוב הדברים שאני עצמי יודעת למדתי בעיקר מניסיון של מגדלים אחרים. (רע וטוב.) חלק חוויתי בעצמי ואת רוב רובם בעצם למדתי מהווטרינר המקסים שלי.
בטוחני שאם אתם חולים, הוריכם חולים או ילדיכם חולים או חלילה כל בן אנוש אחר הקרוב אליכם – אתם תרוצו לרופא ולא תרוצו להתייעץ בפייסבוק.
הקבוצה הזו מטרתה בין היתר לחלוק את ניסיוננו עם אחרים, להינות משיתוף הקטנים שלנו עם בעלים אחרים של קטנים אחרים. להעלות את הכלבנות המתועדת לסדר היום ולא לתמוך בסחר בנשמות הטהורות האלה.

הקבוצה *אינה* תחליף לבדיקה וטרינרית מקיפה ואינה פרוגנוזה רפואית.

אני מבקשת בכל לשון של בקשה, במידה ומישהו שואל שאלה על כלבו שלא מרגיש טוב, תפנו אותו לווטרינר. לעיתים זה קריטי ומציל חיים לעלות על דברים בזמן. אף אחד כאן לא בוגר שום אוניברסיטה בעולם לווטרינריה. אתם יכולים לומר ״מניסיוני האישי קרה לי כך וכך וכך.״ אבל אני באמת מבקשת, אל תשללו ביקור אצל הוטרינר שלכם כי אצלכם קרה משהו ספציפי אחר. אנחנו לא דנים כאן על בחירת סוג מזון לכלב, אלא על מקרה שקרה לו וייתכן כי הוא סובל קשות ממנו. גם כשלכלב שלכם זה קרה, אתם הלכתם לווטרינר וקיבלתם טיפול עבור אותה הבעיה. (היא לא עברה מעצמה…) תנו את ההזדמנות הזו גם לבעל הכלב שהעלה את הפוסט.

אל תשחקו אותה אלוהים, כי אם חלילה יקרה לכלב משהו אחר כך, זה אך ורק על מצפונכם.

שתהיה לכולנו שבת שקטה,
מטר והתינוקות שלה.