טיפים לרכישה נכונה

איך לקנות גור פומרניין

קריאת תעודת יוחסין:

איך קוראים תעודת יוחסין-
לכל מדינה יש את הפורמט שלה לתעודת יוחסין אך העקרון בכולן זהה.

ומה שאנחנו צריכים לשים עליו דגש הוא המילה :אקספורט פדיגרי (לכלבי ייבוא)

א) פרטים אישיים על הכלב:
1. שם הכלב לו שייכת התעודה בפורמט הכולל את שם בית הגידול, לדוגמה:
STARLIGHT’S FUN TIME – “פאן טיים״ הוא שם הכלב, ו״סטארלייט״ הוא שם בית הגידול.
2. שם הגזע – Deutscher Spitz/Pomeranian/Dwarf Spitz/ Zwergspitz/ German Spitz Toy
3. מין הכלב
4. תאריך לידה של הכלב
5. צבע הכלב
6. שם המגדל/בית הגידול וכתובתו
7. שם בעל הכלב
8. כתובתו של בעל הכלב
9. מספר צ׳יפ או קעקוע
10. מספר סידורי של התעודה, תאריך/זמן הנפקתה

11. תאריך וחתימה של מנהל ספר הגידול.

שימו לב שהתעודה שאתם צריכים אם אתם רוצים להביא כלב מחו״ל צריכה להיות מסוג “Export pedigree” אותה ניתן להמיר בארץ ולקבל מספר סגיר” במשרדי ההתאחדות הישראלית לכללבנות באור יהודה ” ישראלי במשרדי ההתאחדות.

ב) באילן היוחסין של הכלב –  מוצגים   3-4 דורות אחורה . גם על מנת להקל על הרישום וגם מפני שמעבר לכך הביטוי הגנטי הוא קצת פחות רלוונטי ומה שיותר קרוב למטען הגנטי של הכלב אותו אנחנו מעוניינים לקנות בא לידי ביטוי בדורות הקרובים.אז על מה בעצם נסתכל?

ג.הצגת הדורות אחורנית מסייעת לנו להכיר את השושלת המטען הגנטי של הכלב שלנו.
1. תארים – ככל שיש יותר כלבים עם תארים וכלבים אלופים בתעודה – יותר טוב! זה לא אומר שהכלב אותו אנחנו נקנה גם יהיה אלוף, אך זה אומר שאבותיו היו בהחלט מייצגים של התקן וקיבלו אישור על כך משופט וזה המטען הגנטי אותו אנחנו מקווים שירש הכלב. בד״כ הפקטור הזה ישפיע גם על המחיר המבוקש.

הסבר על ראשי התיבות לציונים ותארים תוכלו למצוא כאן:
http://ikc.org.il/ikc/Dev2Go.web?id=223720&sPID=77&sPN=%EC%EE%F9%FA%FA%F4%E9%ED+%E1%FA%F2%F8%E5%EB%E4+-+%E4%F1%E1%F8+%F2%EC+%F6%E9%E5%F0%E9%ED+%E5%FA%E0%F8%E9%ED+%E5%E4%EE%E9%F7%F6%E9%ED+%E4%F9%E5%F0%E9%ED&sPPID=73

2. קוי הדם של הכלבים בשושלת – פה צריך קצת הכרות עם בתי הגידול השונים. לכל מגדל יש את המוניטין שלו, ההצלחות שלו בתחום, ותק, התמחות בצבעים ותכונות מסוימות – אם אתם לא מכירים, הייתי ממליץ להתייעץ עם מספר מגדלים שאתם סומכים עליהם, בפרטי או כאן בקבוצה. לכל אחד יש את ההעדפה האישית שלו. בכל אופן, מומלץ לקנות כלב עם קוי דם מבתי גידול מובילים ולא כאלו אשר זהותם אינה ברורה.

3. אינברידינג – או בעברית: זיווגים בתוך המשפחה. יש לכך יתרונות וחסרונות. זיווגים כאלה יכולים להביא לידי ביטוי תכונות מסויימות שאנחנו מעוניינים לשמר בדור ההמשך, אך גם לביטוי של מחלות גנטיות. ככלל, מומלץ להמנע מזווגים מדרגה ראשונה ושניה.

4. הערות גידול – לאחר ביקורת השגר שנעשית ע״י רכז הגזע (ביקורת שתיערך לכל שגר, בערך בגיל 7 שבועות ומטרתה לבדוק שהגורים בריאים ותקינים בהתאם לתקן הגזע) והליך הנפקת התעודות, במידה ותמצא שגיאה פוסלת,מרכז הגזע מציין על גבי בטופס המלטה בהערה הגור ללא אשכים,אשך טמיר,מנשך הפוך,צבע פרווה לא נכון,פיגמנטציה,פונטנלהכאשר ביקורת שגר מתבצעת ע”י שופט הוא רשאי לרשום פסילה.

יצויין על גבי התעודה (בארץ ע״י הנפקה של תעודה בצבע שונה בארץ קיימת תעודה אדומה לגורים שנולדו להורים שלא עומדים בתקנון הגידול) הערה ״לא מאושר להרבעה/גידול״. או ״לא מאושר לגידול/הרבעה חובת מה״ג בגיל שנה״ או ״לא מומלץ לגידול״ (בהנחה שאינו מתאים לתקן גזע) הגבלות אלו יבוטלו במידה והכלב עבר מה״ג בגיל שנה בציון עובר.

פומרניאן
פומרניאן גזעי

למרות המצויין לעיל ישנן מדינות בהן, שלא כמו בישראל, לא מבוצעות ביקורות שגר (תאילנד, ארה״ב וכ״ו…) ממדינות אלו רצוי לרכוש כלב ממגדל אשר מכלבב משתתפים בתערוכות , בעל ותק גידולי בעל הישגים בתערוכות,המלצות קונים ושופטים.

*** תודה רבה למטר חן על עזרה בכתיבה ובעריכה *** Matar Hen